Maria Jarda este o artistă care pictează pasional, impetuos, fără să se oprească…

Meritul artistei nu este doar de a fi o artistă talentată și prolifică, ci de a-și lăsa inima să vorbească fără a ține cont de presiunea convențiilor și a curentelor la modă, care îi determină pe atât de mulți artiști să fie mai mult preocupați de a urma tendințele decât de a asculta de propriile convingeri.

Un sentimentalism puternic o împinge pe artistă spre obiective artistice noi și tot mai temerare , în încercarea, până acum reușită, de a deschide și alte ferestre spre universuri stilistice și creative încă neexplorate.

Pictura Mariei Jarda este ca atunci când asculți o voce și ecoul acesteia. Artista este atentă la ecoul cu sonorități glaciale, la ceea ce a trecut, la tăcerile care-l preiau și care nasc o melancolie gravă, aflată sub semnul serenității absolute.Privitorul asistă astfel, la un spectacol vizual autentic și fascinant pe portativul pictural,în care tonurile tacite aparțin adâncimilor sufletului artistei,deschizând calea spre meditaţie şi detaşare.

Maria Jardă s-a născut la Pașcani în 1981,într-o familie cu șapte frați. Copilăria și adolescența artistei i-au fost întunecate de multe greutăți. A muncit încă de copil,până la vârsta de șaisprezece ani, când disperată să scape de muncile de acasă, s-a angajat la o brutărie.Aici a avut parte de un program epuizant de muncă până când s-a îmbolnăvit grav, riscând să-și piardă viața. Și-a revenit cu greu după luni de spitalizare și a plecat la Iași,înscriindu-se la un curs de coafură. A plecat apoi în Capitală ,unde avea să lucreze la un coafor de mâna a doua,aflat într-o zonă de la marginea orașului,până într-o zi când șansa i-a surâs,obținând un contract de make-up artist pentru emisiunea ”Din dragoste” a televiziunii publice.

Cu toate greutățile întâmpinate care îi vor lăsa destule răni în suflet,Maria Jarda nu a renunțat la visele sale. Cicatricile o vor ajuta să depășească încercările vieții pentru a se întoarce la prima sa dragoste, pictura…Maria a început să picteze, ori de câte ori avea o fereastră de timp. Artista va petrece ore întregi lucrând, căutând, explorând…

După absolvirea liceului,s-a înscris la Universitatea Naţională de Arte, Bucureşti, Facultatea de Arte Plastice, secţia Pictură,avându-i printre alții ca profesori pe Horia Paștină și Mihai Sârbulescu.Ulterior ,în perioada 2014-2016,artista a absolvit și un MASTER la clasa profesor Horia Paștină. Maria Jarda este membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România.

De remarcat că învățământul universitar a lăsat o urmă foarte vizibilă în pictura artistei , mai ales în utilizarea sistemului de perspectivă, în aspectul riguros al compoziției și în atitudinea sistematică față de studiu, de la aceea pentru redarea umbrelor la cea a anatomiei umane, în grade variind de la creion la acuarelă pentru a ajunge la ulei pe pânză. Producția sa picturală poate fi definită atât în funcție de „genurile” predominante (peisaj, natura statică a fructelor și florilor, portret) ,cât și în funcție de parametrii estetici adoptați, cum ar fi simetria, ponderarea și proporția.

Arta Mariei Jarda depășește fiecare orizont legat de semnificația pură. Lucrările sale sunt un fel de scrinuri în care este închisă o mare emoție.O emoție în care sentimentele vin direct din suflet.Este o artă pură care seduce și cucerește prin libertatea sa. O artă care investighează ca mai apoi să dezvăluie…

Un sentimentalism puternic o împinge pe artistă spre obiective artistice noi și tot mai temerare , în încercarea, până acum reușită, de a deschide și alte ferestre spre universuri stilistice și creative încă neexplorate.

Maria Jarda …o pictoriță care, în virtutea tinereții sale, este un martor entuziast și implicat al timpurilor noastre; un artist care a ales cu conștientizare lucidă să urmeze un drum dificil și chinuitor, fără a face compromisuri; pentru ea realitatea este doar una: cea vizibilă, conținută în spațiu, în culori, tangibilă cu mâna, pe scurt, departe de iluzii, chiar dacă conține poezia de vis.

Există momente intermediare în picturile artistei , în care suspansurile, așteptările, micile sincope ale emoției, dilată timpul extrem de mult, întinzându-se ca niște umbre în fața noastră care ne proiectează la o distanță atât de incomensurabilă încât ajungem la o apropiere abisală între noi și locul cel mai secret și pulsant – locul în care nimeni nu este ceea ce nu este.

Omul este singura enigmă căreia i se dăruiește să contemple misterul, iar în operele Mariei Jarda acest gând este realizat pe deplin.Este o artă a timpului care depășește timpul, uneori fiind o eternitate care durează o clipă, dar și mai des, o clipă care durează o eternitate…

Sufletul ei delicat, dar în același timp expansiv, deschis vieții și descoperirii, o ajută să-și canalizeze energiile creative în cel mai bun mod, împingând gestul pictural într-o direcție în care se întâlnesc echilibrul estetic și formal.În acest fel, privitorul trăiește o experiență artistică inedită , de o rafinată frumusețe, care poate să-i sugereze acele reflecții spirituale și intime, pe care de multe ori tinde să le evite; artista este preocupată permanent de comunicarea cu publicul, creând o punte între lumea percepției individuale și lumea experienței împărtășite,în care autorul și privitorul împărtășesc aceeași ”afinitate”, lăsând gândurile și emoțiile să curgă.

Remarcabilă din punct de vedere tehnic, artista readuce pe pânză o realitate în care Natura ocupă un rol foarte important. Lucrările sale sunt adevărate simfonii construite pe portativul pictorial,narațiuni cromatice care parcă vor să șoptească senzațiile tacite ale artistei.

În lucrările sale există o aristocrație a formei care tinde spre frumusețe. Lumina domină întunericul.Realitățile melancolice sunt abandonate în funcție de o creativitate pe care aș numi-o unică. Arhetipurile cognitive sunt depășite de emoția puternică care se află în spatele fiecăreia dintre lucrările sale. Labirinturile psihicului sunt explorate grafic și „relocate” într-un spațiu nou,într-o permanentă și neobosită căutare de sens și răspunsuri în nevoia interioară de armonie. În general, sensibilitatea artistei o direcționează spre delicatețe,sentimente de afectivitate și manifestări vitale. Aceasta are ca rezultat o lumină abundentă în picturile sale, absența contrastelor dramatice și a zonelor de culoare pale și, evident, căutarea echilibrului în discursul pictural.

Maria Jarda este capabilă să-și exprime sentimentele prin ritmuri și tonuri inspirate din modelele naturii și interpretate cu un farmec particular, într-o succesiune de reflecții care se potrivesc admirabil cu propriile sentimente și care constituie apoi complexul realității interioare, aproape ca și cum omul-pictor ar fi o parte organică a naturii. Poate că acest lucru este elementul expresiv al picturii Mariei Jarda ,o artistă care-și propune realizarea efectelor sugestivității, cu resursele tonale pe care le deține și care o determină fericit să folosească culorile cu impulsuri creative orientate spre atingerea purității de expresie picturală.

Tonurile cromatice, întotdeauna echilibrate și temperate dau o impresie de luminozitate eficientă scenariului, iar jocul de lumini și clarobscur creează întotdeauna combinații sugestive cu impact vizual. De remarcat că artista, mai presus de toate, folosește intens albul care luminează trecerile subtile, extrem de delicate între diferitele planuri ale tablourilor sale.

Este o pictură care reflectă caracterul deschis și personalitatea expansivă a artistei, care pictează întotdeauna cu subiecte bine gândite și ponderale ,dând greutatea corectă și valoarea justă a esenței primare în elaborarea picturilor sale,ades înfășurate într-o puritate cristalină și o sobrietate fascinantă, în numele unei arte simple, spontane și directe, fără elucubrații împovărătoare,de o cuceritoare simplitate şi naturaleţe..

Este o pictură inteligentă care folosește culoarea în toată fragmentarea sa narativă posibilă și în puterea sa compozițională, provocând o continuă seducție afectivă asupra observatorului.Numai că în pictura Mariei Jarda,culoarea nu caută niciodată triumful,ci mai degrabă sugestia imaginativă. Artista creează adesea combinații cromatice vii de nuanțe complementare, în timp ce jocul clarobscurului se bazează pe interacțiunile dintre culoare și lumină, implementând o textură picturală foarte complexă. Se dezvăluie astfel ca un pictor ancorat timpului nostru, fără să fi refuzat totuși canoanele clasice ale reprezentării vizuale a realității reconoscibile.

Artista pictează cu o tușă rafinată, într-o variație de nuanțe și contrapuncte tonale care animă subiectele în timp ce se află pe pânză, cu un echilibru precis, între ușurința contururilor și proiecția perspectivei. Toate aceste picturi par a fi o invitație făcută privitorului la o abandonare de sine, la o meditație intimă, pentru a se contopi în peisajele artistei, lăsând mintea să rătăcească într-o lume ademenitoare, ispitită de a cauta să-i dezlege tainele.

Maria Jarda este un artist dinamic și întreprinzător, îndrăgostit de frumusețe și natură.Pictura sa cu iz de clasicism romantic,este o mărturie a angajamentului valid și asiduu, în care tradiția mijloacelor expresive nu este niciodată doar o amintire, ci mijlocul de a stabili o relație deschisă de conversație cu cei care iubesc natura.

Artista denunță clar meditațiile acute ale chipului naturii văzute din interior și nu de la suprafață.O artă, pe scurt, concretă, ancorată tradiției, dar cu un limbaj modern, tineresc, valid și fin.

În pictura peisajului, artista găsește indicii formale de mare importanță, reliefând, în același timp, cromatismului cu implicație pură și rafinată în care se reflectă o gamă variată de sentimente și vibrațiile inefabile ale sensibilității.Aceste prerogative o determină să creeze sisteme compoziționale având tonalități valoroase și profund legate de cultura picturală clasică, dar ancorate la inspirația instantanee, la gest și la gustul creator, capabile să trezească și altora, sentimente de seninătate și bucurie.

Artista scrie cu paleta sa propriile mesaje de emoție intensă și poezie autentică, care se accentuează prin retina sa sensibilă și pasională. Se poate spune despre

Maria Jarda că este un pictor care simte poezia peisajului, bucuria naturii, frumusețile creației, în timp ce culorile ei se aprind pentru a face ca fiecare expresie picturală să devină vie.

Privind tablourile sale, descoperi experiența pe care artista o posedă, dar și capacitatea sa de a exprima sentimente delicate prin interpretări sugestive ale realității.Îți dai seama imediat că te confrunți cu un artist serios, un pictor din cei care știu ce vor și știu cum să-l obțină, fără a recurge la modele extravagante pe care nu le simte și nu le dorește.

Maria Jarda , prin Arta ei, comunică sentimente pure, reale,adresându-se unui public sensibil care dorește să se emoționeze. Un public care nu are nevoie de paradoxuri vizuale pentru a fi sedus. Peisajele,florile și portretele sale vizează cucerirea unui public ales și inteligent, un semn tangibil al unui artist onest, cu o conversație poetică aparte și cu abilități picturale incontestabile.

Artista arată o sensibilitate deosebită în captarea sentimentelor și stărilor de spirit și transpunerea lor într-un limbaj pictorial imediat și stimulant pentru privitor, care recunoaște clar emoțiile care au inspirat-o. În discursul pictural ale artistei putem găsi o eleganță compozițională care seduce privitorul. Simfoniile melodice reale își fac apariția pe un portativ care devine din ce în ce mai bogat. Argumentele vizuale puternice merg pentru a „locui” pânza care se transformă într-o fereastră a lumii.

A te apropia de un tablou al Mariei Jarda înseamnă să te conectezi la poetica romantică care atinge corzile sufletului.În splendidele ei narațiuni vizuale,artista proiectează frumusețea emoțiilor sale, într-o succesiune de culori strălucitoare și forme de contururi dansante.       Artista arată o sensibilitate deosebită în captarea sentimentelor și stărilor de spirit și transpunerea lor într-un limbaj pictorial imediat și stimulant pentru privitor, care recunoaște clar emoțiile care au inspirat-o. În discursul pictural ale artistei putem găsi o eleganță compozițională care seduce privitorul. Simfoniile melodice reale își fac apariția pe un portativ care devine din ce în ce mai bogat. Argumentele vizuale puternice merg pentru a „locui” pânza care se transformă într-o fereastră a lumii.

Maria Jarda este un artist dinamic și întreprinzător, îndrăgostit de frumusețe și natură.Pictura sa cu iz de clasicism romantic,este o mărturie a angajamentului valid și asiduu, în care tradiția mijloacelor expresive nu este niciodată doar o amintire, ci mijlocul de a stabili o relație deschisă de conversație cu cei care iubesc natura.

Artista denunță clar meditațiile acute ale chipului naturii și lucrurilor văzute din interior și nu la suprafață.O artă, pe scurt, concretă, ancorată tradiției, dar cu un limbaj modern, tineresc, valid și fin.

Pictorița scrie cu paleta sa propriile mesaje de emoție intensă și poezie autentică, care se accentuează prin retina sa sensibilă și pasională. Se poate spune despre          Maria Jarda că este un pictor care simte poezia peisajului, bucuria naturii, frumusețile creației, în timp ce culorile ei se aprind pentru a face ca fiecare expresie picturală să devină vie.

Privind tablourile sale, descoperi experiența pe care artista o posedă, dar și capacitatea sa de a exprima sentimente delicate prin interpretări sugestive ale realității.Îți dai seama imediat că te confrunți cu un artist serios, un pictor din cei care știu ce vor și știu cum să-l obțină, fără a recurge la modele extravagante pe care nu le simte și nu le dorește. Peisajele,florile și portretele sale vizează cucerirea unui public ales și inteligent, un semn tangibil al unui artist onest, cu o conversație poetică aparte și cu abilități picturale incontestabile.

Peisajele Mariei Jarda exprimă tonuri de introspecție lirică, în care culoarea, limpede și calmă, are capacitatea de a defini toată zestrea de simțiri a artistei , într-o pictură care nu este nici descriptivă, nici narativă, ci evocatoare și profund poetică. Lejeritatea deosebită a tuşei, impresia de fluiditate a culorilor şi formelor conferă acestor peisaje un farmec deosebit.

În pictura peisajului, artista găsește indicii formale de mare importanță, reliefând, în același timp, cromatismul cu implicație pură și rafinată, în care se reflectă foarte relevant imaginile emblematice. Viziunea întregului pare a fi iluminată de o lumină filtrată din spațiu, până când este reflectată asupra reprezentării compoziționale. Aceste prerogative o determină să creeze sisteme compoziționale având tonalități valoroase și profund legate de cultura picturală clasică, dar ancorate la inspirația instantanee, la gestul și la gustul creator, capabile să trezească și altora, sentimente de seninătate și bucurie.

Florile pentru Maria Jarda nu sunt o simplă circumstanță a naturii, ci ceva emblematic, o valoare adăugată de mirare, o formă devoțională care, până la urmă, este o vocație poetică și fiecare atingere de penel este un codicil aplicat realității,un „eu” narativ care face din sugestie un nou stimul perceptiv.

Tonuri albe,roșii,albastre sau negre, imediate sau simboluri care ies din labirintul impulsurilor onirice… Întinderi de culoare care se dilată și prelungesc haloul psihic care însoțește gestul. Petale satinate sau cărnoase, evocând senzualul, trandafiri,maci,iriși sau flori de liliac ca planete desprinse dintr-un univers de culoare… În acest mediu există un climat de clasicism odihnitor, există un sentiment de meditație colectată, de liniște în care tablourila par să se piardă.

Pe florile Mariei Jarda, lumina – cea mai intangibilă și mai imaterială dintre elemente, brodează note tandre reproduse în cele mai subtile și prețioase intonații, cu dorința precisă de a dărui ,în fiecare pictură, tot ce este mai bun din sine,fără a cădea în capcana perfecționismul rece academic .

Despre Maria Jarda ar fi multe de spus, pe lângă cele infinit nespuse…Un singur lucru mai trebuie adăugat :tablourile artistei sunt,într-adevăr , frumoase… Dar pentru asta nu ai nevoie de un critic. Trebuie doar să le privești…

 

FIȘĂ BIOGRAFICĂ – MARIA JARDĂ

Născură la 10 iunie 1981, în Pașcani, județul Iași

EDUCAȚIE ȘI STUDII:

2011-2014 – Universitatea Națională de Arte, București, Facultatea de Arte Plastice, secția Pictură, clasa profesorilor Horea Paștina și Mihai Sârbulescu.

2014-2016 – Master în cadrul Universității Naționale de Arte, București, Facultatea de Arte Plastice, secția Pictură, clasa Prof. Conf. Univ. Dr. Horea Paștina.

Prezent : Membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România.

 

EXPOZIȚII PERSONALE:

  • 2015- Salonul Auto Român- „Luxury cars”
  • 2018 – Ateneul Român – „Peisaje”
  • 2019- Muzeul Judeţean de Artă, Prahova, Ion Ionescu Quintus: „Culori, Natură, Sentimente”

 

EXPOZIȚII DE GRUP:

  • 2013 – Muzeul Cărţilor şi Hărţilor Vechi – „Atitudini contemporane”
  • 2013 – Elite Prof Art – „Simfonia culorilor”
  • 2014 – Elite Prof Art – „Violet”
  • 2015 – Palatul Parlamentului, sala Brancuşi – „Temeiuri”
  • 2016 – Palatul Cotroceni – „Marina în pictura românească din colecţii particulare”
  • 2016 – Centrul Cultural pentru Unesco – „ Întâlniri semnatice”
  • 2016 – Galeriile de artă Top Art, Casa Cărţii – „Darul Sf. Niculae”
  • 2017 – Saloanele Moldovei, Bacău
  • 2017 – Centrul Cultural pentru Unesco – „Înfloriri subiective”
  • 2017 – Muzeul Judeţean de Artă, Prahova, Ion Ionescu Quintus – „Case şi flori”
  • 2017 – Casino Sinaia – „Peisaje din Prahova”
  • 2017 – Centrul Cultural „Mihai Eminescu” – „ Viziuni plastice”
  • 2018 – Muzeul Judeţean de Artă, Prahova, Ion Ionescu Quintus- „Anotimpuri”
  • 2018 – Palatul Mogoşoaia – „Viziuni”
  • 2018 – Bienala „Ion Andreescu”, Buzău
  • 2019 – Palatul Cantacuzino, Buşteni, Prahova- „Woman power in art”
  • 2019 – Salonul de arte – Hunedoara
  • 2019 – Palazzo Zenobio – a 58-a ediție a Bienalei de la Veneția
  • 2019 – Centro Culturale din Milano

PREMII:

– 2011 – Premiul III, acordat de Centrul Cultural „Dunărea de jos”, Galați, în cadrul expoziției „Orașul amintirilor”

 

TABERE DE PICTURĂ:

– 2010 – Ciucea, Aiud

– 2013 – Arcuș

– 2015, 2016, 2017, 2018 – Tabăra „Vasile Grigore”, Prahova

– 2017 – 2018, Vama Veche

– 2017 – 2018, Balcic.

– 2018, Câmpina

Lucrările sale se află în colecții particulare din țară și din străinătate (Statele Unite ale Americii, Spania, Franța, Thailanda)